woensdag 27 mei 2015

30 juni Las Vegas - Amsterdam

Het zit er weer op. Alles is ingepakt. We checken uit en rijden om half 8 naar het vliegveld. Dat gaat vlot, binnen 10 minuten staan we bij Alamo. Ook het inleveren gaat snel, de auto wordt meteen gecontroleerd en we krijgen een receipt mee. We geven aan dat we de olie hebben moeten laten verversen en krijgen te horen dat we dat even bij het hokje moeten melden. Daar wordt een formulier ingevuld, wat we bij de cashier moeten inleveren. Daar wordt 62 dollar contant uitbetaald en binnen 10 minuten nadat we aan kwamen rijden, zitten we in de shuttle naar het vliegveld.
We checken in - de koffers zijn veel zwaarder dan op de heenreis maar nog ruim onder de 23 kilo - en om half 9 zijn we al door de security. Nu is het tijd om lekker op ons gemak te gaan genieten van het laatste Amerikaanse ontbijt van deze vakantie. Heel veel keuze is er niet maar we vinden een California Pizza Kitchen. Er wordt eerst gevraagd of we haast hebben (nee) en dan worden we toch snel bediend.

Het vliegtuig vertrekt keurig op tijd en we landen ook op tijd op Atlanta.

Las Vegas gezien vanuit ons vliegtuig op de grond
en vanuit de lucht
Volgens de flightinformation op mijn tv-schermpje vliegen we ook over de Grand Canyon. Dan zou dit wel eens de Colorado kunnen zijn:

In Atlanta hebben we 2 uur de tijd om over te stappen op de vlucht naar Amsterdam. Dat is ruim hoewel we ongeveer heel Atlanta moeten doorkruisen; we komen aan op het uiterste einde van de ene pier en vertrekken aan het uiterste einde van een andere pier, met daartussen nog een rit met een treintje. Dat kost ons bij elkaar ongeveer een half uurtje. Overal op het vliegveld is gratis internet dus daar maken we dankbaar gebruik van.
De volgende dag landen we om 11 uur op Schiphol waar we - heel luxe - door de dochters met de auto opgehaald worden en zit onze reis er weer op.

Tot slot: onze reis in wat nutteloze cijfertjes en statistieken (een specialiteit van Martin):
  • In totaal hebben we 4337 mijl gereden. Exclusief de zes dagen dat we niet tot nauwelijks gereden hebben (de eerste en de laatste twee dagen in Las Vegas, een dag in Zion, een dag in San Francisco en een dag in Yosemite) is dat gemiddeld 173 mijl per 'reisdag'. De langste reisdag was van Idaho Falls naar Ontario (323 mijl).
  • We hebben zes staten bezocht (Nevada; Utah; Wyoming; Idaho; Oregon en Californië). Strikt formeel is het eigenlijk negen staten - Cooke City ligt net over de grens in Montana maar dat korte bezoek tellen we niet mee, evenmin als de staten Michigan (Detroit) en Georgia (Atlanta) waar we een overstap hadden.
  • We hebben negen nationale parken bezocht (Zion NP; Grand Canyon NP; Bryce Canyon NP, Capitol Reef NP, Grand Teton NP, Yellowstone NP, Redwood NP, Yosemite NP en Death Valley NP), zes staatsparken (Valley of Fire SP; Antelope Island SP; Smith Rock SP; Jedediah Smith SP, Prairy Creek Redwoods SP en het Humboldt Redwood SP), twee nationale monumenten (Craters of the Moon National Monument en John Day Fossil Beds National Monument) en vier 'national historic sites' (de Experimental Breeder Reactor I (EBR-I); Fort Ross, Alcatraz en het Manzanar War Relocation Center).
  • We hebben in totaal 32 trails gelopen met een totale afstand van ruim 90 mijl. (Dat is ongeveer de afstand Amsterdam - Enschede). De langste wandelingen waren die naar het Observation Point in Zion en de Panorama Trail in Yosemite (beide 8 mijl).

• In totaal hebben we samen 8708 foto's gemaakt. Daarvan hebben er 721 het verslag gehaald, bijna 8000 stuks niet. Zo heeft bijvoorbeeld deze foto van Martin, 'de skyline van San Francisco by night, gezien vanaf de boot komende van Alcatraz', het verslag niet gehaald; onbegrijpelijk vindt Martin.
en nu staat hij er toch in; 722 foto's hebben dus het verslag gehaald.
Wat financiële cijfertjes:
  • De gemiddelde hotel /motel prijs bedroeg 121 dollar (inclusief tax). De duurste waren de de Super8 in Ukiah ($222) en de Grand Canyon Lodge ($212). De goedkoopste waren Excalibur ($52; inclusief resortfee) en de Mainstreet Station ($37) beide in Las Vegas.
  • Aan eten en drinken (inclusief de ijsjes en koffie) waren we per dag samen 66 dollar kwijt. We hebben 14 keer "uit" ontbeten in een 'diner'. Dat kostte ons gemiddeld samen 28 dollar. De overige dagen hebben we zelf ons ontbijt gemaakt met spullen uit de supermarkt. Op drie dagen na zijn we 's avonds steeds uit eten gegaan. Dat kostte ons gemiddeld samen 50 dollar per dag.
  • Voor de vluchten (Amsterdam - Las Vegas) hebben we 660 euro per persoon betaald. We hebben rechtstreeks geboekt op de site van KLM tijdens één van de werelddeal-weken. We vlogen met Delta Airlines.
  • De autohuur bij Alamo, online geboekt bij www.Drive-USA.de, bedroeg voor 31 dagen 1232 euro. Dat was voor een mid-size SUV, inclusief één volle tank benzine, een extra chauffeur, en alle verzekeringen (behalve de Road Side Assistance; die hebben we ter plekke niet genomen).
Onze huurauto
  • Aan benzine waren we verder $497 kwijt. Dat is ongeveer 11 cent per mijl. Het duurst hebben we getankt in Kanab ($3,89 per gallon); het goedkoopst in Bend ($3,09 per gallon)
  • De 'America the beautiful pass' voor de nationale parken kostte 80 dollar. Daarnaast hebben we nog 25 dollar toegang betaald voor staatsparken en dergelijke.
  • We hebben 20 dollar verloren in Las Vegas.

1. Beste Martin & Marianne,
    Tijdens mijn oriëntatie voor onze trip naar Amerika stuitte ik via het AA-forum op jullie reisverslag. Ik heb ademloos het gehele verslag in een ochtend gelezen en genoten van de foto's, weetjes, feitjes, informatie over de wandelingen en bovenal de humor. Eén van de leukste en beste reisverslagen die ik tot nu toe ben tegengekomen. Dank jullie wel voor het delen!